Nieuws
»
Wees lief voor je (goede) bacteriën
25/1/2020

Wees lief voor je (goede) bacteriën

Wist je dat je darmen zo´n 1,5 kg bacteriën bevatten? Zij leven in jouw lichaam en in ruil daarvoor geven ze je energie en gezondheid terug. Maar dan moet je deze flinke familie van bacteriën wel op een goede manier voeden.

Goede bacteriën

Goede bacteriën zijn essentieel om gezond te blijven. Goede bacteriën in je lichaam helpen om de slechte bacteriën te weren en buiten het lichaam te houden. Je wilt dus zo veel mogelijk goede bacteriën in je lichaam hebben!

Die 1,5kg bacteriën kunnen hun gezondste leven leiden wanneer wij hun voeden met een variëteit aan onbewerkt plantaardig voedsel en gezonde vetten eten en je geeft ze de grootste oppepper wanneer je voldoende vezels(zie ook blog 1) eet! En die oppepper merk jij ook, namelijk door meer energie!

Weer die vezels dus..?

Eigenlijk is gezondheid best makkelijk. Wanneer je lichaam en zijn bacteriën goede voeding krijgen creëer je een gezonde darmbacterie-familie (dus een gezonde darmflora). Dit heeft positief effect op:

  • Je immuunsysteem;
  • Honger en verzadigingsniveau (vezels geven een langdurig vol gevoel);
  • Je brein, humeur en concentratie vermogen;
  • Je stofwisseling en daarmee je energieniveau.

Zo hebben die vezels dus direct effect op hoe jij je voelt.

Je darmbacteriën voeden

Volkorenbrood is een goede leverancier van vezels. Volkoren graan is bijna niet bewerkt; de graankorrel blijft intact. Geraffineerd graan (bijvoorbeeld witbrood en witte rijst) daarentegen is ontdaan van de vitamine bevattende kiem en de vezelrijke zemel. Hierdoor valt het meest voedzame deel weg bij de consumptie van geraffineerde graanproducten. Vervang de geraffineerde granen in je dieet door volkorengranen.

Probeer voor extra vezels eens havermout, bruine rijst, amarant, boekweit, freekeh, gierst of quinoa. Maar ook groenten, fruit en peulvruchten zitten er vol mee. Alle plantaardige producten uit de natuur zijn een belangrijke leverancier van vezels.

Verander je voeding en je darmbacteriën (darmflora) veranderen mee en dit betekent meer energie en een betere weerstand tegen slechte bacteriën van buitenaf.

Vanaf morgen…

  • Ontbijt ik met een vezelrijke muesli of havermout.
  • Lunch ik met 100% volkorenbrood (of speltvolkoren, rogge volkoren etc).
  • Voeg ik volkorengranen en heel veel groentes toe aan iedere maaltijd.

Dit was het laatste deel van de blogserie: Brood & Granen. Volgende maand: Beleg.

Andere blogs binnen dit maandthema:

Administratieportaal