Nieuws
»
Waarom je moet blijven investeren in je spierrekening!
31/3/2020

Waarom je moet blijven investeren in je spierrekening!

In deze tijd is het logisch dat je meer binnen bent en minder beweegt dan normaal. Maar als je je gezond en energiek wilt blijven voelen is het belangrijk om je spieren te blijven gebruiken. Leo legt je uit hoe dat zit en waarom je moet blijven in investeren in je spierrekening.

Energie

Je lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren. Deze energie komt uit je voeding. In je darmen worden koolhydraten, vetten en eiwitten afgebroken tot hele kleine deeltjes om opgenomen te worden in je bloed. Dit wordt de spijsvertering genoemd. De kleine voedingsdeeltjes kunnen vervolgens via je bloed worden opgenomen in de cellen in je lichaam om daar als brandstof te dienen. Dit wordt de stofwisseling genoemd. De stofwisseling vindt in de cel plaats in de mitochondriën.

Myto…wat?

Mitochondriën zijn de energiecentrales in je cellen. Je mitochondriën zijn echte fabriekjes waar enorm veel reacties plaatsvinden om de energie te maken. En net als bij een echte fabriek zijn er grondstoffen nodig en zijn er restproducten die moeten worden afgevoerd.

ATP

De energie die vrijkomt in de mitochondriën wordt ATP genoemd. ATP staat voor Adenosine TriPhosphate, de scheikundige naam. ATP is de energie die al je organen gebruiken om te functioneren. Denk aan je hart dat klopt, je hersenen die de informatie uit deze blog verwerken of je spieren als je gaat hardlopen.

Vraag en aanbod

Het aantal mitochondriën per cel is geen statisch gegeven. Ze kunnen delen, fuseren en verdwijnen. Ga je bijvoorbeeld je spieren trainen, dan worden meer mitochondriën gemaakt in reactie op de grotere energievraag. Het omgekeerde is helaas ook waar. Gebruik je je spieren te weinig, dan is de energievraag lager en zal het aantal mitochondriën afnemen en is er dus minder energie beschikbaar. Het lichaam past zich gewoon aan.

Investeer in je spierrekening

Je kan je voorstellen dat als je meer energiecentrales hebt, je meer energie produceert. Je voelt je energiek, gezond en zit lekker in je vel. Dus zorg dat je je spieren voldoende gebruikt. Dit hoeft geen intensieve krachttraining of duurtraining te zijn; wandelen, fietsen, tuinieren of stofzuigen zijn ook al voldoende om je spiermassa in stand te houden.

Ondanks dat je veel thuis bent de komende tijd, zorg dat je gezond en fit blijft door je spieren zoveel mogelijk te blijven gebruiken.

 

Administratieportaal