Nieuws
»
Versterk je gezondheid van binnenuit
16/3/2020

Versterk je gezondheid van binnenuit

Versterk je gezondheid van binnenuit!

In deze tijd is het extra belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen. Een gezond en sterk lichaam is beter bestand tegen ziekteverwekkers.

Leo geeft je 3 simpele maar effectieve tips om je lichaam weerbaarder te maken en je gezondheid van binnenuit te versterken.

1. Zorg goed voor je darmen: eet groente!

Een gezond lichaam begint in de darmen. De bacteriën in de darmen (darmflora) spelen een belangrijke rol voor je afweersysteem. In de darmen komt het lichaam in contact met stoffen van buitenaf. Dit kunnen voedingsstoffen zijn, maar ook schadelijke stoffen, virussen en bacteriën. De darmbacteriën bepalen welke stoffen opgenomen mogen worden en welke onschadelijk gemaakt en afgevoerd moeten worden.

De vezels uit groente zijn de belangrijkste voedingsstoffen voor de bacteriën in je darmen. Eet voldoende groente om je darmbacteriën te voeden en te ondersteunen om hun functie goed uit te voeren. Zorg goed voor je darmen, dan zorgen ze goed voor jou!

Ons advies: eet elke dag zoveel mogelijk groente, het liefst 500 gram. Lees deze blog hoe je dat op een simpele manier doet.

2. Eet kleur

De kleuren van groente en fruit zijn niet alleen heel mooi, ze zeggen ook iets over het nut voor onze gezondheid. De stoffen die zorgen voor de kleur of het pigment van groente en fruit noemen we fytonutriënten.

Fytonutriënten hebben een beschermende werking voor de plant. Ze voorkomen bijvoorbeeld dat de plant wordt aangevallen door insecten of beschermen tegen Uv-straling van de zon. Fytonutriënten werken niet alleen beschermend voor de plant, maar ook voor degene die de plant eet. Jij dus!

Fytonutriënten vormen een soort extra afweersysteem die je lichaam extra ondersteunt om ziekteverwekkers het hoofd te bieden. Elke kleur heeft zijn eigen specifieke werking. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk verschillende kleuren te eten.

Ons advies: eet alle kleuren van de regenboog. Kies elke dag 3 verschillende kleuren. Lees hier meer over fytonutriënten en de specifieke werking van de verschillende kleuren.

3. Extra vitamine C

Vitamine C ondersteunt de werking van witte bloedcellen. Dat zijn de cellen in je bloed die ziekteverwekkers zoals virussen (bijvoorbeeld het corona-virus) en bacteriën aanvallen en onschadelijk maken. 

Om je weerstand te verbeteren is het dus slim om de witte bloedcellen te helpen door gedurende de hele dag extra vitamine C te nemen. In normale situaties is het genoeg om gezond, en dan vooral voldoende groente en fruit, te eten. Maar als je voelt dat je ziek gaat worden of om minder vatbaar te zijn voor het corona-virus is het slim om extra vitamine C bij te slikken. Het is belangrijk om dit te verdelen over de hele dag omdat je lichaam een teveel aan vitamine C op 1 moment niet kan ‘bewaren’ voor later op de dag. Je plast het dan gewoon uit en dat is natuurlijk zonde.

Ons advies: slik elke dag 3000 mg vitamine C, verdeeld over de hele dag. Bijvoorbeeld 1000 mg als je opstaat, na de lunch en bij het avondeten. Vitamine C werkt het beste wanneer je dit tijdens een maaltijd neemt.

 

 

Administratieportaal