Nieuws
»
Granen in al zijn soorten en maten
18/1/2020

Granen in al zijn soorten en maten

In de vorige blogs hebben we gesproken over tarwe, andere bekende soorten brood zijn zuurdesem, spelt of rogge. En dan heb je nog al die keuzes in het schap van de andere graanproducten zoals pasta, crackers en rijst. Wat is de beste keuze?

Kies volkoren van alle granen

Volkoren graanproducten zijn gezond vanwege de hoge hoeveelheid vezels. Vezels voeden onze bacteriën en houden daarmee de darmflora gezond. Dit heeft effect op ons immuunsysteem, de energiehuishouding, het brein, het hongergevoel en een goede stoelgang. Daarom is het verstandig om te kiezen voor volkorenvarianten van alle graanproducten.

Brood is een graanproduct, maar ook pasta, rijst, couscouscrackers en wraps. Als je ook die graanproducten gaat nuttigen in volkoren varianten, maak je grote gezondheidsstappen! Let wel op: in tegenstelling tot brood zijn er voor deze producten geen regels wanneer een product ‘volkoren’ mag heten. Fabrikanten mogen volkoren op het etiket zetten wanneer zelfs een klein percentage volkoren is. Om erachter te komen of het graanproduct echt volkoren is moet je het etiket lezen! Staat op het etiket volkorenmeel vermeld en geen tarwemeel of bloem? Dan zit je goed.

Graan soorten

Je hoort veel over de broodsoorten spelt, rogge en desem. Al deze soorten zijn gezond, als je er een volkoren variant van kiest. Dus kies spelt volkoren, volkoren roggebrood of zuurdesem volkoren voor de gezondheidsresultaten van vezels. Naast vezels bevatten die andere broodsoorten nog meer unieke eigenschappen.

Rogge

  • Roggebrood bevat minder koolhydraten dan volkorenbrood, waardoor je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt. Dit is beter voor je lichaam!
  • Rogge bevat meer vezels dan tarwe. Met 100 gram roggebrood krijg je 8,3 gram vezels binnen. Met 100 gram fijn tarwebrood is dat 6,6 gram.
  • Roggebrood bevat meer ijzer dan volkorenbrood, wat belangrijk is voor je energie.

Spelt

  • De oergraan spelt wordt al zo’n 7.000 jaar geteeld en gegeten. Dit zorgt ervoor dat ons lichaam spelt makkelijker kan verteren. Voor veel mensen is spelt een uitkomst wanneer gluten zwaar te verteren zijn.
  • In tegenstelling tot tarwe zitten de belangrijkste voedingsstoffen van spelt in het meel- of bloemlichaam (waardoor deze behouden blijven tijdens het maalproces)

Desem

  • Zuurdesem rijst zonder gist, door het (warm)laten staan van bloem en water. Door deze techniek ontstaan allerlei gezonde melkzuurbacteriën in het deeg.
  • Regelmatige consumptie van zuurdesembrood helpt om de gezondheid van de darmen en de spijsvertering te verbeteren.
  • Het eten van zuurdesembrood heeft minder invloed op de bloedsuikerspiegel dan volkoren brood.

Heb jij wel eens spijsverteringsklachten na het eten van brood? Probeer dan eens spelt of zuur desem brood. Wellicht kunnen jouw darmen dit makkelijke verteren.

Vanaf morgen

Kies ik (van alle graansoorten) de volkoren variant. Ook wanneer ik spelt, desem of rogge eet!

Lees ook:

Administratieportaal