Nieuws
»
Eiwit: de bouwstenen van ons lichaam
1/2/2020

Eiwit: de bouwstenen van ons lichaam

We hebben voedingsstoffen nodig om in leven te blijven. Voedingsstoffen zijn de bouw- en brandstoffen van ons lichaam. Macronutriënten (macro=groot,nutriënt=voedingsstof) zijn een onderdeel van alle voedingsstoffen die wij nodig hebben. Onder de macronutriënten vallen koolhydraten, eiwitten en vetten. Je lichaam heeft deze 3 nutriënten in de juiste verhoudingen nodig om voldoende energie te hebben om goed te functioneren.

In dit blog verdiepen we ons in het voedingsstof eiwit. Eiwitten (of proteïne) vind je in zowel dierlijke en plantaardige voeding. Eiwitrijke producten zijn: vlees, vis, eieren, paddenstoelen, noten, zeewier en peulvruchten.

En wat doet eiwit dan?

Eiwitten leveren, net als de andere macronutriënten, energie aan ons lichaam. Met die energie kunnen onze spieren bewegen en al onze organen hun werk doen.

Naast energieleverancier is eiwit een belangrijke bouwsteen. Alle cellen in je lichaam zijn namelijk voor een groot deel, of soms zelf helemaal, opgebouwd uit eiwitten. 15% tot 20% van ons lichaamsgewicht uit eiwitten bestaat.

Kralenketting van aminozuren

Wanneer eiwitten ons lichaam binnenkomen via voeding, worden deze afgebroken tot aminozuren. Eiwitten zijn een soort kralenketting van diverse aminozuren. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken in de lever, andere kunnen wij alleen binnen krijgen via eiwitrijke voeding. Met die aminozuren kan ons lichaam vervolgens lichaamseigen eiwitten maken.

Elk eiwitrijkproduct bevat zijn eigen unieke combinatie van kralen (aminozuren). Door het eten van zo veel mogelijk verschillende eiwitrijkeproducten krijgt je lichaam alle aminozuren binnen die het nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Variatie is bij eiwitten dus cruciaal voor een goede gezondheid.

Aminozuren: de stofjes in eiwitten die ons lichaam nodig heeft!

Voordelen van eiwitten:

  • Spieren bestaan voor een heel groot gedeelte uit eiwitten en het eten van voldoende eiwitten stelt je lichaam in staat om meer spiermassa en dus meer kracht op te bouwen. Door het nuttigen van meer eiwitten word je dus sterker en bouw je meer spiermassa op. Tijdens sporten of intensieve inspanning beschadigt je spierweefsel en heeft het lichaam extra eiwitten nodig om dit beschadigde spierweefsel te herstellen.
  • Eiwitten geven je stofwisseling een boost. Als je stofwisseling een boost krijgt ga je meer energie verbranden en daardoor val je af.
  • Omdat de energie uit eiwitten langzaam wordt opgenomen, blijft de bloedsuikerspiegel stabiel. Een stabiele bloedsuikerspiegel voorkomt de ‘suikerdip’ na het eten van een maaltijd. Zo heb je langdurig plezier van de energie uit de maaltijd!
  • Eiwitten verzadigen goed en geven je sneller een vol gevoel na een maaltijd. Waardoor je gedurende de dag minder trek hebt.

Tekort eiwitten?

Hoewel een echt eiwittekort nauwelijks voorkomt in de westerse wereld, krijgen sommige mensen te weinig binnen om een optimale gezondheid te genieten. Te weinig eiwitten eten kan op de lange termijnveranderingen veroorzaken in de lichaamssamenstelling, zoals spierafbraak.

Hoe kun je meer eiwit eten?

Je vindt eiwit dus in vlees, vis, paddenstoelen, noten, zeewier, eieren en peulvruchten. De meeste Nederlanders eten voldoende vlees en eieren. Voor de variatie aan aminozuren is het belangrijk om ook andere eiwitrijke producten te gaan eten! Bij Leo focussen we ons deze maand op het toevoegen van spreads aan ons broodbeleg assortiment. Een spread is een smeerbaar broodbeleg en zijn meestal gemaakt van peulvruchten of groenten. Daardoor zijn ze zeer hoog in eiwit! Een voorbeeld van een eiwitrijke spread is hummus.

Welke spread wil jij in Leo’s restaurant proberen? Deel je verzoek met ons!

Vanaf morgen…

Zorg ik dat iedere maaltijd een eiwitrijk ingrediënt bevat. En varieer ik met diverse eiwitbronnen zodat ik alle mogelijke aminozuren binnen krijg!

Volgende week...

Plant powerrrrr

Administratieportaal