Nieuws
»
De eiwittransitie: De toekomst ligt bij flexitariërs
8/3/2020

De eiwittransitie: De toekomst ligt bij flexitariërs

Steeds vaker hoor je het woord eiwittransitie vallen. Het heeft iets te maken met vlees, het is belangrijk voor de wereld, maar wat is het nou precies en wat betekent het voor ons? Voor de ‘Week zonder vlees’ geeft Leo antwoord op deze vragen!

Wat is de eiwittransitie?

Met de eiwittransitie wordt de verschuiving bedoeld van het nuttigen van hoofdzakelijk dierlijke naar plantaardige eiwitten. Het doel van de eiwittransitie is dat consumenten hun eiwitten minder vaak uit dierlijke producten gaan halen, en vaker uit plantaardige producten.

Een beetje geschiedenis over de eiwittransitie…

In 1960 kwam nog 60% van alle eiwitten in ons voedsel uit plantaardige bronnen (bijvoorbeeld peulvruchten, noten en groenten) en 40%procent uit dierlijke bronnen (zoals vlees en zuivel). Vanaf de jaren vijftig werd vlees een statussymbool en nu is vlees altijd en overal beschikbaar, en het is erg goedkoop/

Op dit moment eten we nog slechts 35% plantaardige eiwitten en 65% dierlijke eiwitten. Dat is een ongezonde balans. Het streven van de Nederlandse overheid is om deze percentages om te draaien.

Wat we nu de ‘eiwittransitie’ noemen, is eigenlijk het herstellen van de gezonde en duurzame balans in onze eiwitconsumptie zoals we die in 1960 kenden.

Waarom is de huidige eiwitbalans ongezond?

Een transitie naar een gezondere balans is nodig voor een aantal grote redenen:

1. Voor je gezondheid

Eiwit, zowel dierlijk als plantaardig, is een belangrijke bouwstof voor ons lichaam. De eiwittransitie houdt dan ook niet in dat iedereen vegetariër moet worden. We hebben een zo groot mogelijke variatie van eiwitten nodig zodat je alle nodige aminozuren binnen krijgt. Daarnaast is ook de ijzer en zijn de vitamines-B uit dierlijke eiwitbronnen nodig voor een goede gezondheid. Maar als je te veel vlees eet, dan kan dit juist slecht zijn voor je gezondheid. Onderzoek wijst uit dat het eten van van veel bewerkt vlees en rood vlees hangt samen met een hoger risico op een beroerte, diabetes type 2, darmkanker en longkanker. Door vlees vaker te vervangen door peulvruchten, noten of ei verlaag je het risico op verschillende ziekten.

2. Om de wereldbevolking op een duurzame manier te voeden

Door minder dierlijke producten te eten draag je bij aan een eerlijkere wereldvoedselverdeling en kun je honger elders ter wereld verhelpen.Het land dat nu wordt gebruikt voor het telen van veevoer, kan ingezet worden voor het verbouwen van gewassen die direct door de mens geconsumeerd kunnen worden.

70% van de landbouwgrond wordt gebruikt voor veeteelt, meer dan de helft daarvan wordt gebruikt voor het verbouwen van veevoer. Voor een kilo kippenvlees is ongeveer 5 kilo plantaardige voeding nodig. Voor een kilo rundvlees is zelfs 20 kilo plantaardige voeding nodig. Waarom zou je planten kweken om een dier te voeden dat vervolgens voedsel aan de mens verschaft, als deze planten ook direct als voeding voor mensen kan dienen?

3. Voor een afname aan broeikasgassen

De vleesindustrie is verantwoordelijk voor 18% van de wereldwijde uitstoot aan broeikasgassen, en levert daarmee de grootste bijdrage aan klimaatverandering. Vooral methaan wordt door vee uitgestoten. De eiwittransitie zou volgens experts wel 5 tot 10% kunnen bijdragen aan het behalen van onze klimaatdoelstellingen.

Volgens een berekening van MilieuCentraal kun je, wanneer je met twee personen twee dagen per week vegetarisch gaat eten, 320 kilo CO2 per jaar besparen. Best indrukwekkend als je ziet wat we ook met die 320 kilo kunnen doen...

Voor de productie van vlees is er dus veel veevoer en landbouwgrond nodig en loopt het milieu schade op. Bij de eiwittransitie gaat het om het herstellen van een gezonde balans die invloed zal hebben op onze gezondheid, het voeden van de wereldbevolking en het milieu. Door vaker vlees te vervangen door een plantaardig alternatief kunnen we deze grondstoffen besparen. Minder vlees eten en meer peulvruchten, zoals kikkererwten of linzen, zou al veel schelen.

Transitie in de huidige maatschappij

Bedrijven zijn al veel bezig met investeringen in nieuwe merken en producten die gehoor geven aan de vraag van consumenten naar plantaardige producten. Zo heeft Unilever een tijd geleden de Vegetarische Slager al overgenomen en ontwikkeld Nestlé zelf plantaardige opties voor kipfilet en gehaktballetjes en zoekt naar mogelijke overnames in de plantaardige voeding. Deze toenemende vraag wordt vooral aangewakkerd door millennials. Millennials kiezen bewust voor meer plantaardige voeding vanwege de impact ervan op het milieu, het dierenwelzijn en ook uit gezondheidsoverwegingen. Zij zijn zich veelal bewuster van de impact van het eten van minder vlees en zuivel.

Minder vlees, maar wat moeten we dan eten?

Als je zelf met de eiwittransitie wilt starten is er eigenlijk maar één regel: eet meer plantaardige voedingsmiddelen. Dus groenten, fruit, volkorengranen, peulvruchten, noten en zaden. Sommige plantaardige producten komen ook verdacht veel in de buurt van de structuur van vlees. Probeer bijvoorbeeld eens paddenstoelen (heel hoog in eiwitten!) toe te voegen aan een curry of maak paddenstoelen risotto. Of doe eens wat portobello’s op de grill als burger. Je kunt ook gehakt in een pasta vervangen door bijvoorbeeld linzen of bonen. Dat ze niet hetzelfde smaken is misschien wel logisch, maar met wat fantasie komt het wel in de buurt en je doet in ieder geval iets goed voor het milieu en je gezondheid.

‘Week zonder vlees’-tip

  • Zoek een vegetarisch kookboek waar jij gelijk trek van krijgt en maak hier iedere week een aantal gerechten uit. Zo word je handiger in vegetarisch koken en je zult zien dat het dan ook veel leuker wordt!
  • Kleine aanpassingen zijn eenvoudiger dan een grote verschuiving in het eetpatroon. Het is zaak om kleine stappen te maken. Dus een beetje meer groenten, af en toe een vleesvervangers en iets minder vlees.

Lees ook:

Eiwit: de bouwstenen van ons lichaam

5 redenen om vaker plantaardig te eten

Alles over peulvruchten

Administratieportaal