Nieuws
»
De 2 meest effectieve voedingstips voor een goede weerstand
4/5/2020

De 2 meest effectieve voedingstips voor een goede weerstand

Een goede weerstand is belangrijk om je te beschermen tegen allerlei ziekteverwekkers. Leo geeft je de 2 meest effectieve tips voor een optimale weerstand.

Tip 1: Eet de juiste voeding

Onze genen snappen geen bal van ons eetpatroon. Ze veranderen slechts 0,5% per 100.000 jaar. Dat betekent dat we genetisch gezien nog vrijwel identiek zijn aan onze verre voorvaderen. Maar ons eetpatroon is erg snel veranderd. Het klinkt hard, maar we geven ons lichaam niet wat het nodig heeft om optimaal goed te kunnen functioneren en ons gezond te houden. We eten teveel wat het lichaam niet nodig heeft, en te weinig wat het lichaam wel nodig heeft.

Welke boeken je ook leest over gezonde voeding of welke voedingsvisie je ook aanhangt, er zijn eigenlijk maar 2 belangrijke adviezen voor een gezond eetpatroon:

  1. Eet meer groente
  2. Eet minder bewerkte koolhydraten (brood, pasta, aardappelen, koek, snoep, frisdrank, vruchtensap)

Is het echt zo simpel? Ja, zo simpel is het echt! Op deze manier geef je je lichaam wat het nodig heeft en belast je het niet met verkeerde ‘voeding’.

Lees hier onze tips hoe je meer groente op een dag zou kunnen eten.

Tip 2: Eet ook af en toe niet

Elke keer als je eet activeer je je immuunsysteem. Op voeding zitten namelijk altijd bacteriën, schimmels en andere ongewenste stoffen die door je lichaam onschadelijk gemaakt moeten worden. Als je de hele dag door eet, dan is je immuunsysteem dus de hele dag actief. Dit noemen we een laaggradige ontsteking. Een laaggradige ontsteking zorgt ervoor dat het immuunsysteem uitgeput raakt is. Hierdoor kan het minder goed functioneren als het echt nodig is. Je kunt je voorstellen dat je weerstand tegen virussen dan een stuk minder goed is.

Door niet de hele dag door te eten geef je je immuunsysteem een welverdiende rust zodat het actief kan optreden als het echt nodig is. Eet bijvoorbeeld maximaal 3 x op een dag en geen tussendoortjes. Wat ook goed werkt is niets meer eten na je diner en dan pas weer bij het ontbijt.

Administratieportaal