Nieuws
»
Alle verschillende manieren om groenten te bereiden
19/7/2020

Alle verschillende manieren om groenten te bereiden

Met groente kun je veel meer dan alleen koken of als salade. Leo's favoriete bereiding is geroosterde groentes uit de oven. Wat is jouw favoriet?

Rauwe groenten

De meeste groenten kun je rauw eten. Denk maar aan sla, dat eten we altijd rauw. Maar ook spinazie, rode kool, witte kool, boerenkool, broccoli, spinazie, bietjes, wortelen, witlof, andijvie, bleekselderij en paprika kun je heel goed rauw eten.

Gekookte groenten

Gekookte groente is iets waar we allemaal mee zijn opgevoed. Groentes die we vaak gekookt eten zijn broccoli, bloemkool, spruitjes, bieten, wortelen en sperziebonen. Techniek: kook de groentes in ongeveer 8 – 10 minuten gaar in water met zout. Breng ze op smaak met wat peper en zout of serveer met een old school sausje.

Blancheren van groenten

Ken je blancheren? Blancheren is het kort koken van groentes. Hierdoor behouden de groenten een bite. Groentes die vaak geblancheerd worden zijn boontjes en peultjes. Ook worden groentes soms kort geblancheerd alvorens ze de oven in gaan.
Techniek: kook de groentes in ongeveer 2 tot 3 minuten beetgaar in ruim water met zout. Spoel de groentes vervolgens direct af met koud water of leg ze in ijswater. Op deze manier stopt het garingsproces en blijven de groenten knapperig.

Groenten stomen

Bij stomen maak je eten gaar in de damp van kokend water. Stomen heeft als voordeel dat smaak en vitamines goed behouden blijven.
Techniek: zorg dat in het onderste deel van de pan voldoende water of bouillon staat, maar zorg ervoor dat het niet het bovenste deel raakt. Breng het water aan de kook. Plaats het bovenste deel met het eten erop en sluit af met een sluitend deksel. Zet als er stoom onder het deksel uit komt, het vuur laag. Kijk bij een elektrische stoompan of stoomoven naar de gebruiksaanwijzing.

Groenten stoven

Stoven is het laten sudderen van groenten in een weinig vocht of vetstof, ze zacht koken en op een laag vuur garen. Worteltjes en prei kun je goed gaar stoven.
Techniek: neem een pan en fruit een gesnipperd uitje aan in een klontje boter. Voeg de groentes toe en eventueel een scheutje bouillon. Laat de groente op een laag vuur zachtjes gaar stoven. Voeg eventueel een scheutje room toe en breng de gestoofde groente op smaak met peper en zout.

Groenten glaceren

Glaceren is hetzelfde als stoven, alleen wordt er een lepel suiker of wat honing toegevoegd. Op deze manier krijgt de groente een zoete smaak en krijgen ze een hele mooie glans.  Deze methode wordt vooral bij worteltjes gebruikt.

Wokken of Roerbakken van groenten

Groentes zoals prei, paprika, uien, champignons, paksoi en peultjes kun je heel goed wokken.
Techniek: voeg de groentes stapsgewijs toe. Begin met de groentes die het meest hard zijn en dus de langste garingstijd hebben. Bak de groentes op een hoog vuur in korte tijd gaar. Roer het tussentijds regelmatig om. Breng de wokgroentes verder op smaak met peper en zout of een lekker woksausje.

Groenten roosteren in de oven

Heel veel groentes zijn zeer geschikt om te roosteren in de oven. Bijvoorbeeld: pompoen, bieten, knolselderij, tomaten, paprika, uien en aubergine.
Techniek: neem een grote ovenschaal en verdeel wat olie over de bodem. Was de groentes en snijd ze in stukken, breng de groente vooraf op smaak en besprenkel het met wat olijfolie. Rooster de groentes in ongeveer 25 – 30 minuten gaar in een voorverwarmde oven op 200 graden.

Gegrilde groenten

De meeste groenten kun je heel goed grillen in een grillpan. Dit is een techniek waarbij de groenten op een rooster dichtschroeien. Dit kan op speciale grillplaat of op een houtskoolvuur. Doordat de groenten dichtschroeien ontstaat een knapperig korstje. Courgettes, paprika’s en aubergine zijn zeer geschikt om te grillen in een grillpan. Techniek: laat een grillpan goed heet worden. Snij de groente in dunne plakken, breng ze op smaak en bestrijk ze met wat olijfolie. Gril de groentes nu aan weerszijden goudbruin en laat ze uitlekken op een keukenpapiertje.

Groentepuree of crème

Groentepuree in plaats van aardappelpuree. Heb jij het al eens geprobeerd? Van groentes zoals pompoen, knolselderij, bieten en wortelen kun je heel goed een puree of crème maken.
Techniek: kook de groentes gaar in water met zout en giet ze vervolgens af. Voeg roomboter of room toe en pureer de groente glad met een staafmixer. Breng de puree verder op smaak met peper en zout.

Groenten gratineren

Gratineren is een kooktechniek waarbij je voedsel aan een kant een goudbruine korst vol smaak geeft. Net als aardappelen kun je sommige groentes ook gratineren met een laagje kaas. Dit is vooral lekker met groentes zoals prei, witlof of de harde soorten zoals pompoen.
Techniek: blancheer de groentes gaar en laat ze vervolgens uitlekken. Leg de groentes in een ovenschaal en garneer het met bechamelsaus met kaas of enkel kaas. Zet de oven op 200 graden op de grill-stand en leg de schaal maximaal 10 minuten in de oven. De kaassaus vormt een lekker krokant laagje.

Administratieportaal